Inversions

Les inversions d’Andorra Telecom tenen una clara orientació a millorar l’experiència del client i les prestacions dels productes i serveis que se li ofereixen.

La telefonia mòbil ha estat un dels principals focus d’activitat tant per millorar la capacitat i l’abast de la xarxa com les possibilitats per als usuaris.  El 4G/LTE s’ha consolidat amb estacions de ràdio amb capacitat de fins a 1 Gbps. La xarxa queda integrada per un total de 66 estacions 2G, 114 estacions 3G i 95 4G. Cadascun dels salts tecnològics derivats de les noves generacions de telefonia mòbil ha permès un increment exponencial de velocitat des de 284 Kbps de baixada (2G) fins a 1 Gbps (4G). La cobertura oscil·la entre el 97,2 % de la població del 4G fins al 99,2 % del 2G.

En paral·lel, hem modernitzat el servei de prepagament mòbil amb la implantació de l’anomenat OCS (Online Charging System) que permet més modalitats i controls de consum, així com incorporar els clients de prepagament al 4G.

El 2019 també ha vist la llum el nou projecte de televisió via fibra òptica. El canvi dels descodificadors a tots els clients del servei d’Andorra Telecom, la incorporació d’un nou comandament Bluetooth omnidireccional i el canvi a una plataforma més intuïtiva i amigable han suposat un salt qualitatiu en l’experiència de l’usuari. El nou model inclou noves funcionalitats com l’startover, la potenciació dels continguts a la carta o la incorporació d’un canal 4K, usat principalment per a transmissions televisives.

La Televisió Digital Terrestre (TDT) també és objecte de treballs durant 2019. Al llarg del mes d’octubre i distribuït en vuit fases diferents es procedeix al canvi de freqüència de quatre canals de la graella a tot el país. Aquest canvi, que emana de la normativa de la Unió Internacional de Telecomunicacions (UIT), és conegut com a segon dividend digital. La modificació obliga els usuaris de la TDT a ajustar l’antena col·lectiva o tornar a sintonitzar els canals en el cas dels habitatges unifamiliars.

La connectivitat de les empreses també ha estat objecte de treballs amb una aposta pel producte Centraleta Virtual, una solució avançada per a les comunicacions amb la integració de telefonia fixa, telefonia mòbil i l’accés a Internet, amb nous terminals i noves funcionalitats. En la definició de les prestacions s’han tingut molt en compte les necessitats i opinions dels clients. Igualment s’ha potenciat el data center de la Massana, amb la modernització de les instal·lacions i la infraestructura, i s’hi ha iniciat el trasllat de clients fins ara instal·lats a Arans.

La companyia també ha continuat amb l’esforç de reduir l’impacte visual dels seus equipaments. L’indret triat el 2019 és el poble massanenc d’Escàs, amb el soterrament de 1.300 metres de cable de fibra òptica i la retirada de 48 pals telefònics. Aquests treballs també en facilitaran el manteniment i evitaran possibles perills d’interrupció del servei per causes com la caiguda d’un arbre sobre les línies.

Andorra Telecom desplega també la xarxa de dispositius intel·ligents a totes les parròquies aquest 2019 amb un total de 22 antenes distribuïdes per tot el territori. La tecnologia de l’anomenada Internet de les Coses (IoT, en les seves sigles angleses) és ideal per a connexions a gran distància amb dispositius sense corrent elèctrica de xarxa i a baix cost.

La xarxa ofereix moltes possibilitats a les administracions per a la gestió intel·ligent de les ciutats amb molts dispositius integrats a la mateixa plataforma. Comporta també noves oportunitats per a les empreses ja que la monitorització dels dispositius a distància en temps real permet optimitzar recursos, incrementar competitivitat i guanyar eficiència.

El desplegament s’efectua en aliança amb Everynet, una empresa internacional especialitzada en operació de xarxes i solucions de l’anomenada Internet de les Coses (IoT) en les seves sigles angleses.

Andorra Telecom forma part de l’associació LoRa Alliance™, que agrupa més de 500 companyies internacionals i que té com a objectiu afavorir el desplegament de solucions IoT, especialment de l’estàndard LoRaWan, triat a Andorra.